Digital transformation: liever vandaag dan morgen!

Wordt de term digital transformation je ook constant om de oren geslagen, waar je ook komt? Daar is een gegronde reden voor: dankzij een digital transformation wordt het uitvoeren van je bedrijfsactiviteiten een pak makkelijker! Het zorgt ervoor dat je bedrijf relevant blijft en klaar voor morgen.
Coding

Wat is een digital transformation?

Een digital transformation, of zoals in het mooi Vlaams ‘digitale transformatie’, gaat een grote stap verder dan enkel en alleen een computer en een e-mailadres in je organisatie voor handen hebben. Een digitale transformatie gaat over de veranderingen binnen een bedrijf door slim gebruik te maken van digitale technologieën, om zo een meerwaarde te creëren voor de bedrijfsprocessen en klanten.

Bij deze omschrijving moet je de nuances op de juiste woorden leggen: een digitale transformatie houdt veel meer in dan enkel en alleen beschikken over technologie. Ze gaat voornamelijk over het slim gebruiken van deze technologie zodat je een toegevoegde waarde kan creëren voor je business.

overlay-white overlay-black

Hoe begin ik aan een digital transformation?

De tijd om te beginnen aan een digitale transformatie komt nooit vroeg genoeg. Maar, je moet er grondig, stap per stap én bedachtzaam mee aan de slag gaan.

Stap 1: bekijk je interne processen

Als eerste stap zet je een kritische bril op en neem je je huidig businessmodel, bedrijfsprocessen en stakeholders (maar dan ook alle stakeholders: klanten, leveranciers, werknemers,...) onder de loep. Van hieruit start je je onderzoek en vraag je je af hoe de touchpoints van deze stakeholders er uit zien en waar het schoentje knelt.

Stap 2: denk na over je digitale strategie

Een transformatie is niets waard zonder een doordachte strategie. Een digitale strategie is daarom een must voor je verdere digitale transformatie. Ze stellen de belangrijke vragen: wat wil je bereiken? Wat is je digitale meerwaarde tegenover je concurrenten en hoe kan je deze optimaal uitspelen? De antwoorden bepalen de richting van je strategie en dus ook je transformatie.

Stap 3: ontrafel je technologieën

Een digital transformation is niet voor niks digitaal. Bekijk daarom alle technische gebieden binnen je organisatie: je huidige applicaties, workflows, workloads, systemen, datacenters,... Denk hier een stapje verder door reeds na te denken hoe de digitale transformatie eventuele obstakels en complicaties kan verhelpen.

Stap 4: teken de roadmap uit

Wanneer de vorige stappen afgerond zijn, kan je aan de slag met het strategisch benaderen van de roadmap: de effectieve aanpak van je digitale transformatie. Bij het ontwerpen van deze roadmap is het belangrijk dat je je stakeholders hier nauw bij betrekt, want zij spelen een belangrijke rol in de dagelijkse bedrijfsvoering.

Stap 5: uitvoering en optimalisatie

Zodra de roadmap zijn uiteindelijke vorm gekregen heeft, kan je digitale transformatie van start gaan. Dat spreekt voor zich. Hou ook rekening met blijvende optimalisaties: wanneer je bedrijfsprocessen operationeel verbeterd en efficiënter zijn, wil dat zeggen dat er extra ruimte is voor andere optimalisaties. Het houdt dus niet op zodra je digitale transformatie rond is!

overlay-white overlay-black

Wil je vooruit met je bedrijf, dan is een digital transformation is een geweldig doel waar je naar moet streven. Maar, wij zijn eerlijk: een digital transformation vergt een hele hoop (denk)werk en kan overweldigend zijn mocht je nog niet de nodige kennis van de technologische mogelijkheden hebben.

Niets doen is echter de slechtste optie. Daarom helpen we je graag bij het opzetten van de digital transformation van jouw business.

overlay-white overlay-black