Content Marketing

Waar denk je aan bij het woord “marketing”? Adverteren op social media met catchy visuals, inzetten op SEA, of komt de laatst uitgestuurde nieuwsbrief in je op? Ondanks dit stuk voor stuk krachtige (online) marketingtools zijn, merken we vaak dat een fundamenteel marketing instrument ontbreekt bij velen: content marketing.
contentmarketing
overlay-white overlay-black

Wat is content marketing?

Content marketing gaat ruimer dan louter online marketing: het omvat het inzetten van het juiste type content voor de doelgroep die je wenst te bereiken. Content gaat hier niet enkel over teksten, maar ook over afbeeldingen, video’s, downloads, podcasts, ….

Het uiteindelijke doel van al deze content, en content marketing, is om je doelgroep te overtuigen van jouw diensten en/of producten, om hen zo tot converteren aan te zetten.

Door middel van waardevolle en relevante informatie aan te bieden, zonder de ontvanger hiervan rechtstreeks te pushen richting conversie, wek je vertrouwen en authenticiteit. Content marketing moet een belangrijk onderdeel worden van je volledige strategie om zo nieuwe klanten te werven en de zichtbaarheid van je bedrijf, product of dienst te stimuleren.

overlay-white overlay-black

Voor wie is content marketing belangrijk?

Eerlijk? Voor elk bedrijf dat diensten en/of producten aanbiedt én daarbij een meerwaarde wilt betekenen voor zijn of haar klanten. Laat ons er even van uitgaan dat dit dus voor elk bedrijf van toepassing is 😉.

De juiste content voor jouw doelgroep Het zal wellicht als een cliché klinken, aangezien dit bij elk marketing topic aan bod komt, maar het kan niet genoeg benadrukt worden: het is o zo belangrijk om na te gaan wie je doelgroep is.

Content marketing doet hier nog een schep bovenop: denk na over de reis die je potentiële klant aflegt om tot bij jou te komen. Waar is jouw doelgroep naar op zoek? Welke content is relevant voor hen?

overlay-white overlay-black
contentmarketing

Om het even met een voorbeeldje te schetsen

Fysieke winkel “Handige Bob” verkoopt bouwmateriaal voor de kundige doe-het-zelver. Een groot deel van Bobs klanten weet waar hij/zij naar op zoek is en pikt meteen de juiste hamer of zaag uit het assortiment. Is er nood aan extra technische informatie? Dan kan deze doe-het-zelver online technische fiches downloaden van het aangekochte product.

Maar Bob heeft ook vaak jonge koppels over de vloer, die vol goede moed starten aan de renovatie van hun pand. Voor hen heeft Bob een YouTube-kanaal opgestart, waar hij met behulp van duidelijke video’s laat zien hoe je bijvoorbeeld parket kunt leggen en welke materialen je hiervoor nodig hebt.

overlay-white overlay-black

Wek vertrouwen bij je klanten

Je weet bij de aankoop van een product of werving van een dienst graag waar je aan toe bent, voor er geld over de toonbank gaat. Bij content marketing gaat het niet over de gladde verkoopspraatjes, die je een figuurlijk mes aan de keel houden, maar over relevante en betrouwbare informatie. Dit wordt op prijs gesteld! Het zorgt voor vertrouwen bij je klanten omdat het hen helpt om goede en onderbouwde keuzes te maken. Je bouwt zo een positieve band op met je klanten.

Be the unicorn in jouw sector

Tegenwoordig is het geen eenvoudige klus meer om een gat in de markt te vinden: je zal hoe dan ook te maken hebben met concurrenten. Onderscheid je van je concurrenten door in te zetten op content marketing. Je wordt hier als bedrijf voor beloond: je naamsbekendheid stijgt, klanten zullen terugkeren, nieuwe klanten geven de voorkeur aan jouw merk, ….

overlay-white overlay-black

Hoe begin je aan content marketing?

Content marketing is geen one-size-fits-all aanpak. Voor Handige Bob werken YouTube video’s als een krachtige tool voor zijn onervaren doelpubliek, terwijl voor een nationale B2B-ijsfabrikant webinars een perfecte aanvulling zijn.

We geven je graag enkele hands-on tips mee hoe je zelf met content marketing aan de slag kunt:

overlay-white overlay-black

#1 Bepaal je doelgroep

Sorry not sorry: we vallen in herhaling, maar dit is toch écht waar het begint. Zorg voor een antwoord op de vraag: wie is je doelgroep? Zodra je dit gekaderd hebt, kan je aan de gang met het bekijken naar welke type content je doelgroep op zoek is. Is dit voornamelijk technische informatie? Wilt je doelgroep producten gedetailleerd kunnen zien? Wanneer je meerdere doelgroepen aantrekt, kunnen dit meerdere antwoorden zijn die verschillen per segment.

#2 Informatie omzetten in content

Nadat je in kaart hebt gebracht naar welke informatie je doelgroep op zoek is, kan je de oefening maken om deze te koppelen aan de informatie die je te delen hebt. Dit kunnen video’s, blogberichten, afbeeldingen, … zijn.

#3 Bij content hoort een contentkalender

Als het goed is, heb je nu een bulk aan content die je met je potentiële klant (en de wereld) kunt delen. Nu is het een kwestie van deze informatie te sorteren en op de juiste kanalen te plaatsen. Als blogberichten een ideale tool zijn voor je bedrijf, dan is het belangrijk om op maandelijkse basis een nieuw exemplaar te voorzien. Bepaal op voorhand de topics van je blogberichten en plan hier ook tijdig een moment voor in om deze blogposts te schrijven.

overlay-white overlay-black

#4 Spread the word!

Je hoort van alle kanten dat actief zijn op social media kanalen van het allergrootste belang is. Ook een maandelijkse nieuwsbrief uitsturen is een must om top of mind bij je doelpubliek te blijven. Stoot je soms tegen het probleem dat je niet weet wat te posten of te delen? Als je bovenstaande stappen correct hebt uitgevoerd, behoort dit probleem voorgoed tot het verleden.

#5 Kwaliteit boven kwantiteit

Nadat je jouw content de wereld ingestuurd hebt, is een jaarlijkse analyse geen overbodige luxe. Bekijk hoe je content scoort op basis van bereik en engagement. Content die minder goed presteert kan je optimaliseren en content die goed scoort, kan je actualiseren en opnieuw delen.

overlay-white overlay-black

Google en content marketing? Dream team!

Als kers op de contenttaart, is content marketing een geweldig fundament voor jouw Google-performances. Je organische visibiliteit in Google zal de lucht inschieten door het toevoegen van goede en betrouwbare content voor gebruikers. Wanneer je wilt adverteren op Google, heb je alvast een streepje voor: kwalitatieve landingspagina’s hebben de voorkeur bij mister G.

google search
overlay-white overlay-black